Ingegroeide teennagel

Afbeelding met cosmetisch Automatisch gegenereerde beschrijving

Wat is een ingroeiende nagel?

Bij een ingroeiende nagel (pseudo unguis incarnatus) drukt de zijkant van de nagel in de huid.
Dit kan veel pijnklachten geven, de omliggende huid kan rood zijn of gezwollen, maar er is geen ontsteking aanwezig. Bij een ingegroeide nagel (unguis incarnatus) groeit het puntje van de nagel in het nagelbed. Een ingegroeide teennagel heeft ontstekingsverschijnselen, veroorzaakt pijn en irritatie. Er kan een klein wondje ontstaan en dit kan gaan ontsteken waarbij er pus uit de huid komt. Zowel een ingroeiende nagel als een ingegroeide nagel ontstaan meestal aan de grote teen.
Echter de andere nagels kunnen ook ingroeien. De meest voorkomende oorzaken zijn de vorm van de nagel, het wegknippen van de hoeken van de nagels.In geval van terugkerende ontstekingen van de nagelriem van een teen door het ingroeien van de nagel, kan Dokter de Winter een ingreepje uitvoeren, “wigexcisie” genoemd.

Voorbereiding

U kunt via de assistentes een afspraak maken voor een wigexcisie.
Voor deze ingreep hoeft u niet nuchter te zijn. Dit betekent dat u gewoon kunt eten en drinken voordat u naar het kliniek komt. Ook eventuele medicijnen kunt u op de gebruikelijke wijze innemen. Medicijnen Wanneer u bloedverdunnende medicijnen gebruikt, geeft u dit bij het maken van de afspraak door. Vervolgens krijgt u te horen of u een aantal dagen voor de ingreep moet stoppen met het innemen van deze medicijnen

Zorgt u ervoor dat u de dag na de ingreep de mogeljkheid heeft om zo nodig met het been omhoog te gaan zitten. De teen kan dan namelijk nog wat nakloppen. Neem iemand mee die u na afloop naar huis kan vervoeren. Neem ook een slipper mee, want om de teen zit dan een dik verband.

De ingreep

Hierbij wordt eerst de teen geheel verdoofd met 2 injecties. Deze prikken zijn even lastig, maar daarna is bij de hele ingreep geen pijn meer te voelen.
De arts De Winter knipt vervolgens het ingroeiende deel van de nagel weg tot in de nagelbasis onder de nagelriem. Het wondje wat daardoor in de nagelbasis ontstaat wordt dan chemisch verbrand, om te voorkomen dat de nagel weer in de oude vorm teruggroeit. Op deze manier blijft in 80% van de gevallen de nagel blijvend wat versmald.
Het duurt ongeveer drie tot zes weken voordat uw teen weer helemaal beter is.

Duur

De ingreep duurt ongeveer twintig minuten.

Complicaties

Echte complicaties komen gelukkig zelden voor. De belangrijkste complicaties die kunnen optreden, zijn een bloeding en soms een wondinfectie. Het wondgebied kan wat zwellen en blauw worden.
Dit verdwijnt meestal spontaan.

Nazorg

Adviezen voor thuis Direct na de ingreep kunt u het beste zo min mogelijk lopen. Bij het zitten of liggen legt u de eerste twee dagen uw voet hoger dan uw heup. Dit in verband met de bloedcirculatie. Als de verdoving is uitgewerkt, kan uw teen pijnlijk zijn. Voor de pijn kunt u eventueel pijnstillers innemen. Na twee dagen kunt u het (druk)verband verwijderen ( mocht dit vastzitten dan kunt u dit het beste onder de douche doen) Wanneer het verband is verwijderd, mag u weer douchen. Zolang de wond nog niet droog is, plakt u een pleister op de teen.

TIP

Een badje met biotex groen of wat soda te weken, met een beetje massage. Zo word het wondje ook van binnen gereinigd.